Покрокова інструкція до роботи продавця-касира на РРО
Крок 1. Перед початком роботи (зміни) — щоденна перевірка технічного обслуговування РРО, для цього:
— перевіряємо відсутність пошкоджень засобів контролю (пломб) на корпусі РРО і модему, поводимося дуже обережно з пломбами;
— проводимо зовнішній огляд корпусу РРО/модему/блоків живлення інтерфейсних кабелів, видаляємо пил, бруд та інші сторонні предмети, що заважають роботі принтера і клавіатури;
— перевіряємо надійність підключення РРО/модему до блоку живлення і мережі 220 V, а також надійність підключення інтерфейсних дротів;
— прибираємо все, що пов’язано з рідиною — вази, глечики, чашки, пляшки та інше, оскільки воду РРО, м’яко кажучи, не любить воду. Особливу увагу приділяємо боротьбі з усілякими комахами, адже після залишків їх життєдіяльності РРО практично не придатний до ремонту.
ВАЖЛИВО!
У випадку виявлення пошкоджень — необхідно терміново повідомити про це Адміністратору (керівнику зміни) для звертання до ЦСО;
Крок 2. Увімкнення РРО;
(та іншого, необхідного для роботи: модем, комп’ютер, сканер, банківський термінал та інш.);
Крок 3. Перевірка наявності чекової стрічки;
За необхідністю встановлюємо новий рулон.
Крок 4. Реєстрація касира
(вимагається не на всіх моделях РРО).
Крок 5. X-звіт
За ним перевіряємо правильність встановлення стрічки.
Часто встановлюють рулон «догори ногами» і поспіхом телефонують до ЦСО з викликом про несправність принтера.
Термострічка має лише один шар для друку, відповідно існує тільки одне правильне положення рулону в принтері; — виконання Z-звіту за попередню зміну.
Якщо в X-звіті бачимо суми — є привід до занепокоєння — попередня зміна забула виконати звіт на обнулення, що може призвести до штрафу у розмірі 340 грн. Терміново виконуємо Z-звіт, поки не сплило 24 години з моменту проведення першої розрахункової операції попередньої зміни, і РРО не заблокувався; позначаємо дату і час (корегуємо за необхідності). Перераховуємо гроші у грошовому ящику (сейфі) і звіряємо із залишком у попередньому Z-звіті.
Крок 6. Внесення розмінної монети
ВАЖЛИВО!
Перш ніж пробивати чек (тобто перед першою розрахунковою операцією, першим клієнтом), в обов’язковому порядку вносимо розмінну монету;
6.1. якщо наприкінці попереднього дня повністю обнулили РРО і забрали під нуль «службовою видачою» всі гроші, то необхідно зробити «службове внесення» у встановленому розмірі;
6.2. якщо залишок готівки з попереднього дня все ще у ящику РРО, у цьому випадку все одно слід здійснити операцію «службове внесення» на початку робочого дня (перед проведенням звітів).
Необхідність щоденного здійснення операції «службове внесення» спрямована на забезпечення відповідності сум готівкових коштів на місці проведення розрахунків сумі коштів, вказаній у денному звіті РРО.
Якщо готівкова виручка із попереднього дня, яка зберігається на місці проведення розрахунків, на момент реєстрації першої розрахункової операції, не буде зареєстрована (внесена) через РРО, із використанням операції «службове внесення», це призведе до невідповідності суми готівковки сумі коштів, вказаній у денному звіті РРО.
А така розбіжність може загрожувати підприємству штрафними санкціями в ході перевірки.
Крок 7. Пробивка чека
— Пробиваємо код товару (не ціну, не назву, а КОД товару, який присвоєно кожному товару/послузі, його може бути вказано на ціннику або в прейскуранті і запрограмовано в РРО);
— При продажі декількох одиниць одного й того ж товару, чи при продажі вагового (літрового та інш.) товару не забуваємо спочатку вводити кількість (вагу) і помножувати його на код товару;
— Коли всі покупки пробито, натискаємо кнопку ПС (проміжна сума) і перевіряємо, що в сумі чеку немає помилки. Якщо таки є, анулюємо чек і пробиваємо коди повторно.
Можна, звичайно, і анулювати помилкову позицію в чеку, але не бажано, оскільки покупцеві буде складно розібратись, що ж йому все ж таки пробили в чеку;
— Повідомляємо покупцеві суму до сплати;
— Уточнюємо форму оплати (готівкова чи безготівкова);
— Приймаємо гроші чи банківську картку. Якщо покупець вирішив сплатити банківською карткою, спочатку здійснюємо операції з банківським терміналом і лише після цього переходимо до наступного пункту;
— Вводимо суму, отриману від покупця, для автоматичного розрахунку решти (операція необов’язкова, але може звільнити вас від самостійного про себе, чи на калькуляторі);
— Натискаємо на кнопку Оплата для закриття чека за готівковий розрахунок;
— Натискаємо на кнопку Чек/Кредит/Картка для закриття чека за безготівковий розрахунок;
— Видаємо товар, фіскальний чек (при безготівковій оплаті додатково видаємо сліп-чек банківського термінала) і решту покупцеві зі словами «дякуємо за покупку, приходьте ще».
Крок 8. Денний Х-звіт (наприкінці зміни, перед закриттям)
— Перераховуємо гроші в грошовому сейфі;
— Порівнюємо з сумою у звіті (переконатися, що все співало!)
Якщо ні — терміново запрошуємо Адміністратора (керівника зміни) для вирішення проблеми;
— Програмуємо новий товар, змінюємо ціну на старі товари, переписуємо прейскурант або цінники і так далі.
Крок 9. Закриття зміни (не пізніше 24 годин з моменту пробиття першого чека).
Незважаючи на втому та бажання якнайшвидше піти додому, необхідно виконати ряд дуже відповідальних операцій.
— Виконуємо Х-звіт;
— Перелічуємо гроші в грошовому сейфі;
— Порівнюємо з сумою в звіті;
Якщо протягом дня ви все робили правильно, то все має збігтися; якщо не збіглось — не поспішайте звинувачувати РРО — 99.99%, що проблема не в ньому.
— Операцією «службова видача» виводимо всю або частину виручки, не забуваючи залишити розмінну монету для наступної зміни;
— Передаємо виручку до бухгалтерії;
— Перевіряємо наявність достатнього залишку касової стрічки;
— Виконуємо обнулення із Z-звітом;
— Перевіряємо, що в звіті є фраза на кшталт «регістри обнулено», «звіт дійсний» і т.п., присвоєно номер та вказані правильні дата і час.
Перед виконанням Z-звіту на деяких РРО необхідно виконати друк контрольної стрічки.
— Контрольну стрічку (при наявності) згортаємо в трубочку і складаємо у декілька разів та зберігаємо протягом трьох днів на робочому місці розрахунків і трьох років десь на об'єкті торгівлі;
— Z-звіт підклеюємо в Розділ № 1 КОРО і обов’язково заповнюємо Розділ № 2 строго відповідно до звіту.
ВАЖЛИВО!
Заздалегідь в розділі № 2 ні в якому разі нічого не заповнюємо — ані дати, ані номеру звіту, і т.д., оскільки виправлення в КОРО не вітаються (хоча і допускаються, НЕ більше за п’ять на одній сторінці, методом закреслення і написання поруч правильних даних);
— Закриваємо зміну на банківському платіжному терміналі, щоб безготівкові платежі потрапили на Ваш банківський рахунок.
Крок 10. Автоматичне передання звіту до податкової інспекції
— Або відправляємо його вручну, де це можливо.
Крок 11. За необхідності, вимикаємо все те, що увімкнули в п. 2
Крок 12. В гарному настрої і з усвідомленням виконаного обов’язку йдемо додому 👋🏼